φιλοσοφία
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
φιλοσοφία

Here be philosophical discussions!
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Hume - föreläsning 2, 3/9

Go down 
2 posters
AuthorMessage
kidaro

kidaro


Posts : 12
Join date : 2010-06-07
Age : 49
Location : Stockholm

Hume - föreläsning 2, 3/9 Empty
PostSubject: Hume - föreläsning 2, 3/9   Hume - föreläsning 2, 3/9 EmptyMon Sep 06, 2010 9:10 am

Jag lyckades vurpa med cykeln i torsdags så jag var lite ledbruten och missade således denna föreläsning. Skulle någon vilja vara så snäll att göra en liten sammanfattning?
Back to top Go down
Ratatoskr
Admin
Ratatoskr


Posts : 89
Join date : 2010-05-05

Hume - föreläsning 2, 3/9 Empty
PostSubject: Re: Hume - föreläsning 2, 3/9   Hume - föreläsning 2, 3/9 EmptyMon Sep 06, 2010 10:34 pm

AHA! det är DU som är kidaro! Very Happy Ok, ska se om jag hittar mina anteckningar. Jag var inte piggast i världen dock så jag antecknade inte allt. De viktigaste sakerna jag antecknade var... (dessa togs upp rätt mycket i föreläsning 3.

De med samma information kommer att fälla samma moraliska omdöme.
Den variation i moral i olika samhällen i olika tider beror på variationer i omständigheterna. hume är på så sätt inte relativist.
Förnuftet är nödvändigt för att samla fakta och förstå alla relationer i ett fall och känslan är nödvändig för att motivera, för moralen. Rätt och fel kvittar ju för den likgiltige.
Ragnar funderade lite på när moraliserandet händer, om det är när man upplever eller lever sig in i enskilda fall, när man filosoferar i moralen försöker man mest hitta mönster och liknande.
Den röda tråden i moralen är att de handlingar som leder till mänsklighetens lycka är de som anses rätt. Hume formulerar något regelutilitaristiskt för att förklara sina iakttagelser snarare än en normativ teori.
Vad anses vara någons moral, hur denne känner eller vad denne tror är rätt/fel?
Förnuftet bidrar med information som ett medel till det mål man vill uppnå, men det är känslan som motiverar oss.
Trosföreställningarna handlar om medlen och känslan handlar om målet.
Om man tror att något är rätt så vill man göra det rätta, moralen internt motiverande.
Hume är "fiktionist", han menar att känslan skapar något nytt när den "förgyller eller befläckar" sakenra som förnuftet ser de i verkligheten.
Likhet, motsats, kvalitet och kvantitet möjliggör logiskt bindande bevis, moraliska kvaliteter tillhör ingen av dessa.

Sedan visade han det där kartan över perceptions, som jag skrev ner fel, så någon annan får fylla i det.
Back to top Go down
https://philosophia.forumotion.com
 
Hume - föreläsning 2, 3/9
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Instuderingsfrågor, Hume
» Hume och Kants böcker

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
φιλοσοφία :: Stockholms Universitet :: Praktisk Filosofi II :: Klassiska Texter-
Jump to: